Întocmirea şi depunerea Situaţiilor financiare anuale încheiate la 31 decembrie |
Direcţia
Generală a Finanţelor Publice Vâlcea informează contribuabilii că, în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 46/19.01.2012 a fost
publicat OMFP nr. 52/2012 privind principalele aspecte legate de
întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare anuale şi a raportărilor
anuale la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice
(MFP), prin care au fost aduse o serie de precizări referitoare la
întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare anuale încheiate la 31
decembrie 2011 şi a raportărilor anuale la 31 decembrie 2011.
În documentarul fiscal de mai jos, prezentăm o sinteză a acestui act normativ.
Prevederi cu caracter general
Potrivit acestor reglementări entităţile al căror exerciţiu financiar coincide cu anul calendaristic au obligaţia să întocmească şi să depună la unităţile teritoriale ale MFP situaţii financiare anuale încheiate la 31 decembrie.
Aceşti contribuabili întocmesc situaţii financiare anuale la 31
decembrie conform Reglementărilor contabile conforme cu Directiva a IV-a
a Comunităţilor Economice Europene, parte componentă a Reglementărilor
contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin OMFP nr.
3055/2009, cu modificările şi completările ulterioare.
Situaţiile financiare anuale la 31 decembrie
întocmite de aceste entităţi se depun la unităţile teritoriale ale MFP
şi vor fi însoţite de formularele „Date informative”, cod 30, şi
„Situaţia activelor imobilizate”, cod 40.
Entităţile care în exerciţiul financiar
precedent au înregistrat o cifră de afaceri netă sub echivalentul în lei
al sumei de 35.000 euro şi totalul activelor sub echivalentul în lei al
sumei de 35.000 euro şi au optat pentru sistemul simplificat de
contabilitate întocmesc situaţii financiare anuale simplificate la
31 decembrie potrivit OMFP nr. 2239/2011 pentru aprobarea Sistemului
simplificat de contabilitate.
Persoanele juridice fără scop patrimonial
întocmesc situaţii financiare anuale la 31 decembrie compuse din bilanţ
şi contul rezultatului exerciţiului în conformitate cu reglementările
contabile pentru persoanele fără scop patrimonial, aprobate prin OMEF
nr. 1969/2007.
Situaţiile financiare anuale la 31 decembrie
depuse la unităţile la unităţile teritoriale ale MFP vor fi însoţite de
formularele „Date informative”, cod 30, şi „Situaţia activelor
imobilizate”, cod 40.
Entităţile care nu au desfăşurat activitate de la data înfiinţării până la sfârşitul exerciţiului financiar
nu întocmesc situaţii financiare anuale, acestea depun o declaraţie în
acest sens, pe propria răspundere, la unităţile teritoriale ale MFP,
care va cuprinde toate datele de identificare a entităţii: denumirea
completă, conform certificatului de înmatriculare; adresa şi numărul de
telefon; numărul de înregistrare la registrul comerţului; codul
fiscal/codul unic de înregistrare; capitalul social.
Instituţiile de credit, instituţiile
financiare nebancare, înscrise în Registrul general, instituţiile de
plată şi instituţiile emitente de monedă electronică, ce acordă
credite legate de serviciile de plată şi a căror activitate este
limitată la prestarea de servicii de plată, respectiv emitere de monedă
electronică şi prestare de servicii cu plată, Fondul de garantare a
depozitelor în sistemul bancar, entităţile autorizate, reglementate şi
supravegheate de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, entităţile
autorizate, reglementate şi supravegheate de Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor şi entităţile autorizate, reglementate şi supravegheate de
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private întocmesc
situaţii financiare anuale la 31 decembrie în conformitate cu
reglementările contabile aplicabile acestora, potrivit Legii
contabilităţii nr. 82/1991, republicată.
Situaţiile financiare anuale vor fi însoţite de
formularele „Date informative”, cod 30, şi „Situaţia activelor
imobilizate”, cod 40, în formatul stabilit de aceste instituţii cu
atribuţii de reglementare în domeniul contabilităţii.
Entităţile autorizate, reglementate şi
supravegheate de BNR au în vedere, la întocmirea situaţiilor financiare
anuale, pe lângă reglementările aplicabile acestora şi prevederile
Reglementărilor contabile conforme cu directivele aplicabile
instituţiilor de credit, instituţiilor financiare nebancare şi Fondului
de garantare a depozitelor în sistemul bancar, aprobate prin Ordinul BNR
nr. 13/2008, cu modificările şi completările ulterioare.
Important! Pe perioada
lichidării, persoanele juridice aflate în lichidare depun, în termen de
90 de zile de la încheierea fiecărui an calendaristic, la unităţile
teritoriale ale MFP, o raportare anuală.
Cerinţe privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare anuale încheiate la 31 decembrie
1. Pentru entităţile al căror exerciţiu financiar coincide cu anul calendaristic
Entităţile care la data bilanţului depăşesc
limitele a două dintre cele trei criterii de mărime, şi anume: total
active - 3.650.000 euro, cifra de afaceri netă - 7.300.000 euro şi număr
mediu salariaţi - 50, întocmesc situaţii financiare anuale cu 5
componente, care cuprind: bilanţ, cod 10, cont de profit şi pierdere,
cod 20, situaţia modificărilor capitalului propriu, situaţia fluxurilor
de numerar, note explicative la situaţiile financiare anuale. Acestea
vor fi însoţite de formularele „Date informative”, cod 30, şi „Situaţia
activelor imobilizate”, cod 40.
Societăţile comerciale ale căror valori mobiliare
sunt admise pe o piaţă reglementată întocmesc situaţii financiare
anuale cuprinzând 5 componente indiferent de totalul activelor, cifra de
afaceri netă sau de numărul mediu de salariaţi
Entităţile care la data bilanţului nu depăşesc
limitele a două dintre criteriile de mărime menţionate întocmesc
situaţii financiare anuale prescurtate care cuprind: bilanţ prescurtat,
cod 10, cont de profit şi pierdere, cod 20, note explicative la
situaţiile financiare anuale prescurtate. Opţional, aceste entităţi pot
întocmi situaţia modificărilor capitalului propriu şi/sau situaţia
fluxurilor de numerar. Acestea vor fi însoţite de formularele „Date
informative”, cod 30 şi „Situaţia activelor imobilizate”, cod 40.
Entităţile nou-înfiinţate pot întocmi pentru
primul exerciţiu financiar de raportare situaţii financiare anuale
prescurtate sau situaţii financiare anuale cu 5 componente urmând ca
pentru al doilea exerciţiu financiar de raportare să analizeze
indicatorii determinaţi din situaţiile financiare ale exerciţiului
financiar precedent şi indicatoriideterminaţi pe baza datelor din
contabilitate şi a balanţei de verificare încheiate la sfârşitul
exerciţiului financiar curent şi să întocmească situaţii financiare
anuale în funcţie de criteriile de mărime înregistrate.
Atenţie! Cursul de schimb
utilizat pentru încadrarea în criteriile de mărime prevăzute de OMFP nr.
3055/2009, cu modificările şi completările ulterioare, este cursul de
schimb valutar comunicat de BNR, valabil la data încheierii exerciţiului
financiar.
Situaţiile financiare anuale încheiate la 31
decembrie se întocmesc în lei şi se semnează atât de persoanele
abilitate, potrivit legii, cât şi de către administratorul sau persoana
care are obligaţia gestionării entităţii
Situaţiile financiare anuale, raportul
consiliului de administraţie/directoratului, raportul cenzorilor sau
raportul auditorilor financiari, după caz, se depun la unităţile
teritoriale ale MFP în format hârtie şi în format electronic sau numai
în formă electronică pe portalul www.e-guvernare.ro, având ataşată o
semnătură electronică extinsă.
Situaţiile financiare anuale şi documentele
cerute de lege se pot depune la registratura unităţilor teritoriale ale
MFP sau la oficiile poştale, prin scrisori cu valoare declarată,
potrivit prevederilor HG nr. 627/1995 privind îmbunătăţirea disciplinei
depunerii bilanţurilor contabile şi a altor documente cu caracter
financiar-contabil şi fiscal, de către agenţii economici şi alţi
contribuabili. De asemenea, la depunerea situaţiilor financiare se vor
avea în vedere şi prevederile HGR nr. 1.085/2003 referitoare la
implementarea Sistemului Electronic Naţional.
2. Pentru entităţile care au optat pentru aplicarea sistemului simplificat de contabilitate
Entităţile care în exerciţiul financiar precedent
au îndeplinit concomitent următoarele două criterii de mărime: cifra de
afaceri sub echivalentul în lei al sumei de 35.000 auro inclusiv şi
totalul activelor sub echivalentul în lei al sumei de 35.000 euro
inclusiv, şi au optat pentru sistemul simplificat de contabilitate
întocmesc situaţii financiare anuale simplificate care cuprind bilanţ
simplificat, cod 10, şi cont de profit şi pierdere simplificat, cod 20.
Acestea vor însoţite de formularele „Date informative”, cod 30, şi
„Situaţia activelor imobilizate”, cod 40.
Încadrarea în criteriile de mărime se efectuează
pe baza indicatorilor determinaţi din situaţiile financiare anuale,
respectiv a balanţei de verificare, încheiate la finele exerciţiului
financiar precedent, utilizându-se cursul de schimb valutar comunicat de
BNR, valabil la data încheierii aceluiaşi exerciţiu financiar.
Aceste entităţi utilizează pentru evidenţierea
operaţiunilor economico-financiare planul de conturi simplificat şi
tratamentele contabile prevăzute de reglementările contabile
simplificate.
De asemenea, entităţile care au utilizat unele
tratamente contabile cuprinse în Reglemntările contabile conforme cu
directivele europene, aprobate prin OMFP nr. 3055/2009 şi/sau o parte
ori toate conturile din planul de conturi general, întocmesc situaţii
financiare anuale simplificate, care se compun din bilanţ şi cont de
profit şi pierdere simplificate.
Situaţiile financiare anuale simplificate trebuie
însoţite de o declaraţie scrisă de asumare a răspunderii pentru
întocmirea acestora în conformitate cu sistemul implificat de
contabilitate.
Situaţiile financiare anuale simplificate
încheiate la 31 decembrie se întocmesc în lei şi se semnează de către
persoanele care organizează şi conduc contabilitatea entităţilor, precum
şi de către administratorul sau persoana care are obligaţia gestionării
entităţilor respective.
Situaţiile financiare anuale simplificate,
raportul consiliului de administraţie/directoratului, raportul
cenzorilor sau raportul auditorilor financiari, după caz, se depun la
unităţile teritoriale ale MFP în format hârtie şi în format electronic
sau numai în formă electronică pe portalul www.e-guvernare.ro, având
ataşată o semnătură electronică extinsă.
Situaţiile financiare anuale şi documentele
cerute de lege se pot depune la registratura unităţilor teritoriale ale
MFP sau la oficiile poştale, prin scrisori cu valoare declarată,
potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 627/1995 privind
îmbunătăţirea disciplinei depunerii bilanţurilor contabile şi a altor
documente cu caracter financiar-contabil şi fiscal, de către agenţii
economici şi alţi contribuabili. De asemenea, la depunerea situaţiilor
financiare se vor avea în vedere şi prevederile HGR nr. 1.085/2003
referitoare la implementarea Sistemului Electronic Naţional.
Termenul de depunere a situaţiilor financiare anuale
Termenele pentru depunerea situaţiilor financiare anuale la unităţile teritoriale ale MFP sunt următoarele:
- pentru societăţile comerciale,
societăţile/companiile naţionale, regiile autonome, institutele
naţionale de cercetare-dezvoltare, 150 de zile de la încheierea
exerciţiului financiar;
- pentru celelalte persoane prevăzute la art. 1
din Legea nr. 82/1991, republicată, 120 de zile de la încheierea
exerciţiului financiar.
Subunităţile din România care aparţin unor
persoane juridice cu sediul sau domiciliul în străinătate depun situaţii
financiare anuale încheiate la 31 decembrie la unităţile teritoriale
ale MFP, în termen de 150 de zile de la încheierea exerciţiului
financiar.
Entităţile care nu au desfăşurat activitate de la
constituire până la 31 decembrie, nu întocmesc situaţii financiare
anuale şi situaţii financiare anuale simplificate şi vor depune, la
unităţile teritoriale ale MFP, o declaraţie pe propria răspundere a
persoanei care are obligaţia gestionării entităţii, în termen de 60 de
zile de la încheierea exerciţiului financiar.
Situaţiile financiare anuale vor fi însoţite de
raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de
cenzori, după caz, şi de propunerea de distribuire a profitului sau de
acoperire a pierderii contabile. De asemenea, situaţiile financiare
anuale vor fi însoţite de o declaraţie scrisă a administratorului, a
ordonatorului de credite sau a altei persoane care are obligaţia
gestionării unităţii respective prin care îşi asumă răspunderea pentru
întocmirea situaţiilor financiare anuale şi confirmă că:
a) politicile contabile utilizate la întocmirea
situaţiilor financiare anuale sunt în conformitate cu reglementările
contabile aplicabile;
b) situaţiile financiare anuale oferă o imagine
fidelă a poziţiei financiare, performanţei financiare şi a celorlalte
informaţii referitoare la activitatea desfăşurată;
c) persoana juridică îşi desfăşoară activitatea în condiţii de continuitate.
Situaţiile financiare anuale simplificate vor fi însoţite de raportul administratorilor.
Situaţiile financiare anuale întocmite de
entităţile al căror exerciţiu financiar coincide cu anul calendaristic
şi al situaţiilor financiare anuale simplificate întocmite de entităţile
care au optat pentru aplicarea sistemului simplificat de contabilitate
se întocmesc cu ajutorul programului de asistenţă elaborat de MFP care
conţine formularistica necesară şi programul de verificare cu
documentaţia de utilizare aferentă,
Programul de asistenţă este pus la dispoziţia entităţilor gratuit de MFP şi poate fi procurat direct de la unităţile fiscale teritoriale sau poate fi descărcat de pe websiterile:
- ANAF, de la adresa www.anaf.ro, secţiunea Declaraţii electronice/Descărcare declaraţii, din prima pagină, meniul superior;
- DGFP Vâlcea, de la adresa www.finantevalcea.ro, secţiunea Utile/Declaraţii electronice/Descărcare declaraţii, din prima pagină, lateral, dreapta.
Important! Formatul electronic
al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale
simplificate, generat prin programele de asistenţă, constă într-un
fişier .pdf având ataşat un fişier .xml şi un fişier cu extensia .zip.
Fişierul cu extensia .zip va conţine documentele cerute de lege scanate
alb-negru, lizibil şi cu o rezoluţie care să permită încadrarea în
limita a 10MB a fişierului PDF la care este ataşat fişierul .zip.
|
www.finantevalcea.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu