| Întocmirea şi depunerea Situaţiilor financiare anuale încheiate la 31 decembrie | 
| Direcţia
 Generală a Finanţelor Publice Vâlcea informează contribuabilii că, în 
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 46/19.01.2012 a fost 
publicat OMFP nr. 52/2012 privind principalele aspecte legate de 
întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare anuale şi a raportărilor 
anuale la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice 
(MFP), prin care au fost aduse o serie de precizări referitoare la 
întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare anuale încheiate la 31 
decembrie 2011 şi a raportărilor anuale la 31 decembrie 2011. 
În documentarul fiscal de mai jos, prezentăm o sinteză a acestui act normativ. 
Prevederi cu caracter general 
Potrivit acestor reglementări entităţile al căror exerciţiu financiar coincide cu anul calendaristic au obligaţia să întocmească şi să depună la unităţile teritoriale ale MFP situaţii financiare anuale încheiate la 31 decembrie.
 Aceşti contribuabili întocmesc situaţii financiare anuale la 31 
decembrie conform Reglementărilor contabile conforme cu Directiva a IV-a
 a Comunităţilor Economice Europene, parte componentă a Reglementărilor 
contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin OMFP nr. 
3055/2009, cu modificările şi completările ulterioare. 
Situaţiile financiare anuale la 31 decembrie 
întocmite de aceste entităţi se depun la unităţile teritoriale ale MFP 
şi vor fi însoţite de formularele „Date informative”, cod 30, şi 
„Situaţia activelor imobilizate”, cod 40. 
Entităţile care în exerciţiul financiar 
precedent au înregistrat o cifră de afaceri netă sub echivalentul în lei
 al sumei de 35.000 euro şi totalul activelor sub echivalentul în lei al
 sumei de 35.000 euro şi au optat pentru sistemul simplificat de 
contabilitate întocmesc situaţii financiare anuale simplificate la 
31 decembrie potrivit OMFP nr. 2239/2011 pentru aprobarea Sistemului 
simplificat de contabilitate. 
Persoanele juridice fără scop patrimonial 
întocmesc situaţii financiare anuale la 31 decembrie compuse din bilanţ 
şi contul rezultatului exerciţiului în conformitate cu reglementările 
contabile pentru persoanele fără scop patrimonial, aprobate prin OMEF 
nr. 1969/2007. 
Situaţiile financiare anuale la 31 decembrie 
depuse la unităţile la unităţile teritoriale ale MFP vor fi însoţite de 
formularele „Date informative”, cod 30, şi „Situaţia activelor 
imobilizate”, cod 40. 
Entităţile care nu au desfăşurat activitate de la data înfiinţării până la sfârşitul exerciţiului financiar
 nu întocmesc situaţii financiare anuale, acestea depun o declaraţie în 
acest sens, pe propria răspundere, la unităţile teritoriale ale MFP, 
care va cuprinde toate datele de identificare a entităţii: denumirea 
completă, conform certificatului de înmatriculare; adresa şi numărul de 
telefon; numărul de înregistrare la registrul comerţului; codul 
fiscal/codul unic de înregistrare; capitalul social. 
Instituţiile de credit, instituţiile 
financiare nebancare, înscrise în Registrul general, instituţiile de 
plată şi instituţiile emitente de monedă electronică, ce acordă 
credite legate de serviciile de plată şi a căror activitate este 
limitată la prestarea de servicii de plată, respectiv emitere de monedă 
electronică şi prestare de servicii cu plată, Fondul de garantare a 
depozitelor în sistemul bancar, entităţile autorizate, reglementate şi 
supravegheate de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, entităţile 
autorizate, reglementate şi supravegheate de Comisia de Supraveghere a 
Asigurărilor şi entităţile autorizate, reglementate şi supravegheate de 
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private întocmesc 
situaţii financiare anuale la 31 decembrie în conformitate cu 
reglementările contabile aplicabile acestora, potrivit Legii 
contabilităţii nr. 82/1991, republicată. 
Situaţiile financiare anuale vor fi însoţite de 
formularele „Date informative”, cod 30, şi „Situaţia activelor 
imobilizate”, cod 40, în formatul stabilit de aceste instituţii cu 
atribuţii de reglementare în domeniul contabilităţii. 
Entităţile autorizate, reglementate şi 
supravegheate de BNR au în vedere, la întocmirea situaţiilor financiare 
anuale, pe lângă reglementările aplicabile acestora şi prevederile 
Reglementărilor contabile conforme cu directivele aplicabile 
instituţiilor de credit, instituţiilor financiare nebancare şi Fondului 
de garantare a depozitelor în sistemul bancar, aprobate prin Ordinul BNR
 nr. 13/2008, cu modificările şi completările ulterioare. 
Important! Pe perioada 
lichidării, persoanele juridice aflate în lichidare depun, în termen de 
90 de zile de la încheierea fiecărui an calendaristic, la unităţile 
teritoriale ale MFP, o raportare anuală. 
Cerinţe privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare anuale încheiate la 31 decembrie 
1. Pentru entităţile al căror exerciţiu financiar coincide cu anul calendaristic 
Entităţile care la data bilanţului depăşesc 
limitele a două dintre cele trei criterii de mărime, şi anume: total 
active - 3.650.000 euro, cifra de afaceri netă - 7.300.000 euro şi număr
 mediu salariaţi - 50, întocmesc situaţii financiare anuale cu 5 
componente, care cuprind: bilanţ, cod 10, cont de profit şi pierdere, 
cod 20, situaţia modificărilor capitalului propriu, situaţia fluxurilor 
de numerar, note explicative la situaţiile financiare anuale. Acestea 
vor fi însoţite de formularele „Date informative”, cod 30, şi „Situaţia 
activelor imobilizate”, cod 40. 
Societăţile comerciale ale căror valori mobiliare
 sunt admise pe o piaţă reglementată întocmesc situaţii financiare 
anuale cuprinzând 5 componente indiferent de totalul activelor, cifra de
 afaceri netă sau de numărul mediu de salariaţi 
Entităţile care la data bilanţului nu depăşesc 
limitele a două dintre criteriile de mărime menţionate întocmesc 
situaţii financiare anuale prescurtate care cuprind: bilanţ prescurtat, 
cod 10, cont de profit şi pierdere, cod 20, note explicative la 
situaţiile financiare anuale prescurtate. Opţional, aceste entităţi pot 
întocmi situaţia modificărilor capitalului propriu şi/sau situaţia 
fluxurilor de numerar. Acestea vor fi însoţite de formularele „Date 
informative”, cod 30 şi „Situaţia activelor imobilizate”, cod 40. 
Entităţile nou-înfiinţate pot întocmi pentru 
primul exerciţiu financiar de raportare situaţii financiare anuale 
prescurtate sau situaţii financiare anuale cu 5 componente urmând ca 
pentru al doilea exerciţiu financiar de raportare să analizeze 
indicatorii determinaţi din situaţiile financiare ale exerciţiului 
financiar precedent şi indicatoriideterminaţi pe baza datelor din 
contabilitate şi a balanţei de verificare încheiate la sfârşitul 
exerciţiului financiar curent şi să întocmească situaţii financiare 
anuale în funcţie de criteriile de mărime înregistrate. 
Atenţie! Cursul de schimb 
utilizat pentru încadrarea în criteriile de mărime prevăzute de OMFP nr.
 3055/2009, cu modificările şi completările ulterioare, este cursul de 
schimb valutar comunicat de BNR, valabil la data încheierii exerciţiului
 financiar. 
Situaţiile financiare anuale încheiate la 31 
decembrie se întocmesc în lei şi se semnează atât de persoanele 
abilitate, potrivit legii, cât şi de către administratorul sau persoana 
care are obligaţia gestionării entităţii 
Situaţiile financiare anuale, raportul 
consiliului de administraţie/directoratului, raportul cenzorilor sau 
raportul auditorilor financiari, după caz, se depun la unităţile 
teritoriale ale MFP în format hârtie şi în format electronic sau numai 
în formă electronică pe portalul www.e-guvernare.ro, având ataşată o 
semnătură electronică extinsă. 
Situaţiile financiare anuale şi documentele 
cerute de lege se pot depune la registratura unităţilor teritoriale ale 
MFP sau la oficiile poştale, prin scrisori cu valoare declarată, 
potrivit prevederilor HG nr. 627/1995 privind îmbunătăţirea disciplinei 
depunerii bilanţurilor contabile şi a altor documente cu caracter 
financiar-contabil şi fiscal, de către agenţii economici şi alţi 
contribuabili. De asemenea, la depunerea situaţiilor financiare se vor 
avea în vedere şi prevederile HGR nr. 1.085/2003 referitoare la 
implementarea Sistemului Electronic Naţional. 
2. Pentru entităţile care au optat pentru aplicarea sistemului simplificat de contabilitate 
Entităţile care în exerciţiul financiar precedent
 au îndeplinit concomitent următoarele două criterii de mărime: cifra de
 afaceri sub echivalentul în lei al sumei de 35.000 auro inclusiv şi 
totalul activelor sub echivalentul în lei al sumei de 35.000 euro 
inclusiv, şi au optat pentru sistemul simplificat de contabilitate 
întocmesc situaţii financiare anuale simplificate care cuprind bilanţ 
simplificat, cod 10, şi cont de profit şi pierdere simplificat, cod 20. 
Acestea vor însoţite de formularele „Date informative”, cod 30, şi 
„Situaţia activelor imobilizate”, cod 40. 
Încadrarea în criteriile de mărime se efectuează 
pe baza indicatorilor determinaţi din situaţiile financiare anuale, 
respectiv a balanţei de verificare, încheiate la finele exerciţiului 
financiar precedent, utilizându-se cursul de schimb valutar comunicat de
 BNR, valabil la data încheierii aceluiaşi exerciţiu financiar. 
Aceste entităţi utilizează pentru evidenţierea 
operaţiunilor economico-financiare planul de conturi simplificat şi 
tratamentele contabile prevăzute de reglementările contabile 
simplificate. 
De asemenea, entităţile care au utilizat unele 
tratamente contabile cuprinse în Reglemntările contabile conforme cu 
directivele europene, aprobate prin OMFP nr. 3055/2009 şi/sau o parte 
ori toate conturile din planul de conturi general, întocmesc situaţii 
financiare anuale simplificate, care se compun din bilanţ şi cont de 
profit şi pierdere simplificate. 
Situaţiile financiare anuale simplificate trebuie
 însoţite de o declaraţie scrisă de asumare a răspunderii pentru 
întocmirea acestora în conformitate cu sistemul implificat de 
contabilitate. 
Situaţiile financiare anuale simplificate 
încheiate la 31 decembrie se întocmesc în lei şi se semnează de către 
persoanele care organizează şi conduc contabilitatea entităţilor, precum
 şi de către administratorul sau persoana care are obligaţia gestionării
 entităţilor respective. 
Situaţiile financiare anuale simplificate, 
raportul consiliului de administraţie/directoratului, raportul 
cenzorilor sau raportul auditorilor financiari, după caz, se depun la 
unităţile teritoriale ale MFP în format hârtie şi în format electronic 
sau numai în formă electronică pe portalul www.e-guvernare.ro, având 
ataşată o semnătură electronică extinsă. 
Situaţiile financiare anuale şi documentele 
cerute de lege se pot depune la registratura unităţilor teritoriale ale 
MFP sau la oficiile poştale, prin scrisori cu valoare declarată, 
potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 627/1995 privind 
îmbunătăţirea disciplinei depunerii bilanţurilor contabile şi a altor 
documente cu caracter financiar-contabil şi fiscal, de către agenţii 
economici şi alţi contribuabili. De asemenea, la depunerea situaţiilor 
financiare se vor avea în vedere şi prevederile HGR nr. 1.085/2003 
referitoare la implementarea Sistemului Electronic Naţional. 
Termenul de depunere a situaţiilor financiare anuale  
Termenele pentru depunerea situaţiilor financiare anuale la unităţile teritoriale ale MFP sunt următoarele: 
- pentru societăţile comerciale, 
societăţile/companiile naţionale, regiile autonome, institutele 
naţionale de cercetare-dezvoltare, 150 de zile de la încheierea 
exerciţiului financiar; 
- pentru celelalte persoane prevăzute la art. 1 
din Legea nr. 82/1991, republicată, 120 de zile de la încheierea 
exerciţiului financiar. 
Subunităţile din România care aparţin unor 
persoane juridice cu sediul sau domiciliul în străinătate depun situaţii
 financiare anuale încheiate la 31 decembrie la unităţile teritoriale 
ale MFP, în termen de 150 de zile de la încheierea exerciţiului 
financiar. 
Entităţile care nu au desfăşurat activitate de la
 constituire până la 31 decembrie, nu întocmesc situaţii financiare 
anuale şi situaţii financiare anuale simplificate şi vor depune, la 
unităţile teritoriale ale MFP, o declaraţie pe propria răspundere a 
persoanei care are obligaţia gestionării entităţii, în termen de 60 de 
zile de la încheierea exerciţiului financiar. 
Situaţiile financiare anuale vor fi însoţite de 
raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de 
cenzori, după caz, şi de propunerea de distribuire a profitului sau de 
acoperire a pierderii contabile. De asemenea, situaţiile financiare 
anuale vor fi însoţite de o declaraţie scrisă a administratorului, a 
ordonatorului de credite sau a altei persoane care are obligaţia 
gestionării unităţii respective prin care îşi asumă răspunderea pentru 
întocmirea situaţiilor financiare anuale şi confirmă că: 
a) politicile contabile utilizate la întocmirea 
situaţiilor financiare anuale sunt în conformitate cu reglementările 
contabile aplicabile; 
b) situaţiile financiare anuale oferă o imagine 
fidelă a poziţiei financiare, performanţei financiare şi a celorlalte 
informaţii referitoare la activitatea desfăşurată; 
c) persoana juridică îşi desfăşoară activitatea în condiţii de continuitate. 
Situaţiile financiare anuale simplificate vor fi însoţite de raportul administratorilor. 
Situaţiile financiare anuale întocmite de 
entităţile al căror exerciţiu financiar coincide cu anul calendaristic 
şi al situaţiilor financiare anuale simplificate întocmite de entităţile
 care au optat pentru aplicarea sistemului simplificat de contabilitate 
se întocmesc cu ajutorul programului de asistenţă elaborat de MFP care 
conţine formularistica necesară şi programul de verificare cu 
documentaţia de utilizare aferentă, 
Programul de asistenţă este pus la dispoziţia entităţilor gratuit de MFP şi poate fi procurat direct de la unităţile fiscale teritoriale sau poate fi descărcat de pe websiterile: 
- ANAF, de la adresa www.anaf.ro, secţiunea Declaraţii electronice/Descărcare declaraţii, din prima pagină, meniul superior; 
- DGFP Vâlcea, de la adresa www.finantevalcea.ro, secţiunea Utile/Declaraţii electronice/Descărcare declaraţii, din prima pagină, lateral, dreapta. 
Important! Formatul electronic 
al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale 
simplificate, generat prin programele de asistenţă, constă într-un 
fişier .pdf având ataşat un fişier .xml şi un fişier cu extensia .zip. 
Fişierul cu extensia .zip va conţine documentele cerute de lege scanate 
alb-negru, lizibil şi cu o rezoluţie care să permită încadrarea în 
limita a 10MB a fişierului PDF la care este ataşat fişierul .zip. | 
www.finantevalcea.ro
     
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu